mandag 30. januar 2012

Er jeg buddhist ??


Buddhist er jeg nok ikke - eller mulig jeg er (litt)?. Mye av den buddhistiske tekningen er jeg helt enig i, spesielt dette:

"Et utgangspunkt for all buddhistisk tenkning er noen enkle observasjoner: Absolutt alle ting er i forandring, og alt står i samspill med alt annet. Det finnes ikke noen evig uforanderlig kjerne, hverken i ting, levende vesener, mennesker eller noen guder. Hvis vi tror at det finnes noen slik uforanderlig, varig kjerne i oss selv eller livet rundt oss, og dermed prøver å holde fast på våre opplevelser, går vi imot naturens vesen. Vi lar oss binde til fortid og framtid istedenfor å leve her og nå - og det skaper lidelse."

Om vi mennsker slutter å utvikle oss, vil vi bli stående stille i det samme som vi alltid har gjort. Det strider i mot mine tanker. men i morgen kan jeg mene noe annet (men da har jeg jo forandret meg)

"Den viktigste veien hun valgte, var den som fikk henne til å gå" Coelho


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar