fredag 16. mars 2012

Jeg tror alle mennesker kan finne frem.

Jeg tror at alle mennesker kan reise seg igjen og komme ut av en fastlåst situasjon. Jeg tror alle mennesker har evnen til å finne den rette veien, om de lytter til seg selv.

Jeg tror alle mennesker har et indre kompass som kan veilede dem til hva som er rett kurs når de har gått seg vill i eget liv. Noen ganger er det slik i livet at en ikke klarer å se hvor kompassnålen peker. Det kan være at kompasset aldri har vært kalibrert. Og det kan være at det er kommet dugg på kompassglasset.
Det gjorde sterkt inntrykk på meg, de menneskene som har tatt ansvar for eget liv, som har tatt konsekvensene for å finne tilbake til den rette veien for seg selv.Selv om veien har vært både smal og bratt.

Noen ganger forteller personer jeg møter at de sliter med sitt eget selvbilde. Ofte tror jeg dette handler om at de trenger hjelp til å finne tilbake til seg selv. Dette er både enkelt og vanskelig på samme tid.
Å kjenne på sine egne opplevelse er ofte vanskelig når man har opplevd kriser og traumer. For å mestre den situasjonen, stenger en ofte reaksjonene ute fra bevisstheten. Når en stenger ute følelser så mister man en del av seg selv. En mister da sine evner til å kjenner seg sårbar.


Men jeg tror det finnes en vei tilbake til egen kraft og styrke. Denne veien kjennes ofte både smal og bratt, fordi dette er en vei man aldri før har gått, og man vet ikke hvor langt det er å gå.
Jeg  tror det handler om å finne tilbake til seg, om å akseptere seg selv som den en er, det handler om å erkjenne egne følelser og reaksjoner. Så veien frem til å bli sterkere og finne sin egen kraft går gjennom tankene, men også gjennom å bli venn med seg selv. En kan kun finne sin egen kraft ved å bli seg selv fullt ut.



    "Hver enkelt bringer et unikt lys inn i denne verden, men ofte er lyset fortsatt begravet under overflaten av den personen andre ser i oss. Å oppdage dette lyset og la det skinne er en av de grunnleggende trinnene hver enkelte må ta for å bli et helere menneske"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar