søndag 26. februar 2012

fellesnevnere på "lykkelig"?

Jeg skrev "Er du lykkelig" og fikk noen fantastiske kommentarer, så jeg har brukt litt tid til å tenke mer igjenom dette.  Jeg har stillt meg selv følgende spørsmål: Finnes det noen fellesnevnere på "lykkelig"? eller varierer dette fra person til person?
Svar: Jeg tror det finnes noen fellesnevnere hos de fleste av oss? Å så langt har jeg formulert dette ned til følgende:

Lev mest mulig i harmoni med deg selv og dine nærmeste. Ikke ergre deg over ting som ligger utenfor din kontroll, men si ifra og gjør noe der du har mulighet til å påvirke. Ikke irritér deg over småting som egentlig ikke betyr noe til eller fra. Men kanskje viktigst av alt - fokusér mer på de positive tingene, på det du skal gjøre og gjør det, istedenfor å konsentrere deg om det du ikke bør gjøre. Vi tenker dessverre så altfor lett i negative baner istedenfor å tenke positivt.

Fryd deg over de små ting. Bruk sansene dine. Gled deg over å kunne gå en tur i vakker natur, nyt synet av en flott solnedgang, lytt til lyden av bølgeskvulp og kjenn hvor beroligende det virker, kjenn hvor godt det lukter etter en regnskur, hør på fuglene som synger, løp eller ta en sykkeltur ut i naturen og kjenn hvor godt det gjør for kroppen. Ta en tur til byen, sett deg ned i en park eller på en kafé, betrakt det yrende folkelivet og menneskene rundt deg. Les en avis eller en god bok, drikk en kopp med deilig, nytrukket kaffe eller nyt et glass med rødvin. Sett pris på et godt vennskap. Kort sagt; Nyt livet mens du kan.

Mulig man burde ha laget seg en "lykklig regel liste" med punkter over de ting man skal gjøre.  kristene har de 10 bud og buddistene de 5 leverereglene. osv. Men hva med en egen lykklig regel liste???? i tilegg. eller finnes dette alt ??? (Skal tenke ut min egen.)

1 kommentar:

  1. Lykkevariasjonen er nok veldig forskjellig Robin. Bl.a. fins det ekte og falsk lykke, mange som baserer seg på "falsk lykke" vet det nok ikke sjøl. Jeg har nylig vært på Zanzibar, 14.dg.ferie m. samboer og sønn/"svigerdatter". Det var lykke for meg. Men, jeg var minst like lykkelig, da jeg kom hjem og kunne få til å sende ganske mye penger til de jag hadde truffet (de var veldig fattige/eller hardtarb.med lav lønn. Lykke er også for meg å få en utfordring og mestre/vinne "kampen" - forhandle med ledelsen heter det i min verden. Lykke for meg er ikke å ha masse penger, men alltid å ha, så jeg ikke har problemer med normalbetalingsevnen. Hva vil gjøre meg lykkelig denne våren, er at fagbevegelsen vinner over AP i VETO mot Vikarbyrådirektivet - noe som neppe kommer til å skje. Men, da må jeg finne meg noe annet å bli lykkelig over - det er jo nok å ta av. Du har mye bra i hodet ditt Robin, bra at du deler så romslig ut.
    sier Anne - som husker da du satte deg fast i åkeren med bilen på den første arbeidsdagen og hadde på deg en ROSA dressjakke - da var du ikke veldig lykkelig. Du var også ulykkelig da du ble 20 år - mente livet var slutt, da du var blitt en gamling...
    Anne igjen - men bildet fikk jeg ikke lagt inn

    SvarSlett