søndag 5. februar 2012

Hvor er alle helter hen.?

Kor e alle heltar hen stå opp igjen Stalin kom tilbake, Gud takke verdens lønn og ateisten sønn.....synger Jan Egum, å hvor er alle helter hen? Jeg sitter å tenker litt på dette. Om hvorvidt vi mangler helter i vår tid og hva det egentlig betyr å være helt?
Eller skal jeg slutte meg til de som mener at alle de gode er døde eller pensjonert eller flere generasjoner tilbake. Hvor finnes en ny Fritjof Nansen, Roald Amundsen, Tor Heyerdal eller i hvert fall en yngre Gunnar"Kjakan" Sønsterby osv osv. men for all del, det har vært mange andre "helter" også.
For å finne mere ut av dette Googlet jeg HELTER for å finne ut hva en helt egentlig er.

Ordet HELT er Gresk og stammer fra en rot som betyr å beskytte og tjene. Betydningen er knyttet til selvoppofrelse.HELTER driver historien fremover med sin handlekraft, vilje og mot. Men en HELT er også en som er villig til å ofre sine egne behov for andres skyld. Dermed røk alle mine forslag til idrettshelter ut. Hvor blir det av de andre? hvor er de?
Kan alle bli en helt? Hva med å starte opp med eksempel betalt parkeringavgiften for en som holder på å få parkeringsbot? måke snø for naboe`n eller bare ta seg tid til å snakke med en ukjent - Da er vi muligens en hverdagshelt for noen. Eller så blir vi tatt for å være en raring. Å dem når jeg tenker etter er det jo heller ikke flere av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar