lørdag 18. februar 2012

Jeg er en Coelhoaner

Det hele startet med en bok som jeg fikk fra noen av mine beste venner, når min mamma døde.
Der det sto:

"Kjære Robin
Vi sender våre varmest tanker til deg, Cathrine,guttene.
Nok en epoke i livet er forbi. Du har mistet en mor, guttene en farmor og Cathrine en svigermor, Jeg vet at du har vært nødt til å håndtere stor sorg tidligere, men ingen sorg er like. Husk at det ikke forvent for mye av deg selv!
Ta vare på deg selv og den fine familien du har rundt deg. Jo, det er kanskje litt rart å sende en bok isteden for en blomsterbukett, men blomster blir det så mye av. Jeg tror du vil ha glede av boken, kanskje om en liten stund. det handler rett og slett om at ingen ting er umulig, med håp, tro og tillit kan de utroligste ting hende. Livet er forgjengelig, det som er viktig er å gjøre det beste ut av den tiden vi har. Det vet jeg du vet, men noen ganger kan det være godt å få en påminnelse om det, spesielt når ting er vanskelig.
Vi er her for deg.
Kjærlig hilsen"

Å så rett de fikk,I boken «Alkymisten» møte jeg gjetergutten Santiago som leter etter sin egen historie ved å følge en drøm. Jeg følger ham fra de andalusiske sletter til pyramidene i Egypt, stadig på jakt etter skatten han har drømt om. Underveis møter han ulike mennesker som hjelper ham og gir ham gode råd, og han møter den store kjærligheten i ørkenkvinnen Fatima. Men det viktigste han lærer på veien er å lytt til sitt hjerte og stole på det det har å fortelle.En magisk og fortryllende fortelling full av livsvisdom og kloke ord. Det er en bok som fikk meg til å tenke og føle, på en andeledes måte en jeg hadde gjort tidligere.Jeg ble en Coelhoaner.

Jeg har lest nesten alt som Coelho har gitt ut flere ganger, å jeg er ikke alene om dette for Paulo Coelho er en av verdens mest leste forfattere, og Alkymisten er solgt i 65 millioner eksemplarer verden over. Som tenåring var han lidenskapelig opptatt av å skrive og drømte om å bli forfatter. Hans foreldre mente derimot at å forfølge en slik drøm ville være å kaste bort livet sitt, og mente at han heller burde bli advokat.
 Da Paulo ikke ville høre på dem, bestemte de seg for å få han innlagt på psykiatrisk sykehus. Ikke bare en gang, men tre ganger. Der ble Paulo blant annet behandlet med elektrosjokk for at han skulle ”ta til fornuften”. Mange av oss millioner menneskers er glad for at behandlingen ikke virket på Paulo.

Å være en Coelhoaner, er først å fremst for meg å bli inspiret av hva han skriver. Kunne sette seg ned og filosofere over temaène han tar opp. Temaer som jeg selv er opptatt av. Livet, drømmer, mennesker, ulikheter eller likheter, hva hjerte sier. Ta vare på de små øyeblikkene, lytte til sin egen kropp, Kjærligheten, sex, døden,  Religion og magi. For å nevne noe. Dere som kjenner meg vet at jeg liker å snakke om disse tema`ne og at jeg hele tiden prøver å bli et bedre menneske. Først og fremst for meg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar